Autor |
Wiadomość |
titusiek
Administrator
Dołączył: 24 Sty 2008
Posty: 731 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy
Płeć: |
|
Rurka tracheostomijna |
|
Witam,
Mam pytanie, z pani doświadczenia, jak przebiega proces rozwoju mowy u dzieci noszących od urodzenia rurkę tracheotomijną ?
Moja córka ma obecnie skończone 5 lat. Ma zespół treachera-collinsa. Rurkę miała założoną już w pierwszej dobie. USG strun głosowych - struny ruchome. Na dzień dzisiejszy bardzo walczymy o to aby mała zaczęła sama jeść i pic (ma założoną gastrostomię) ale to proces baaaardzo powolny. Wymawia samogłoski. Zaczynają się pojawiać sporadycznie pierwsze wyrazy.
Poniżej przedstawiam mniej więcej plan, według którego postępujemy w ćwiczeniach logopedycznych:
1. Ustno twarzowa terapia regulacyjna Castillo-Moralesa.
2. Usprawnianie narządów artykulacyjnych.
3. Prowadzenie prób nauki jedzenia i picia.
4. Stymulacja całego ciała.
5. Stymulacja czuciowa dłoni i stóp.
6. Zaspokajanie i budzenie potrzeb poznawczych dziecka poprzez stwarzanie różnorodnych sytuacji służących bogaceniu doświadczeń.
7. Wzbogacanie doświadczeń słuchowych: wspólne wsłuchiwanie się w różnorodne dźwięki z otoczenia, słuchanie i rozpoznawanie odgłosów zwierząt i dźwięków z otoczenia.
8. Zachęcanie Lidki do specyficznego traktowania zabawek (klocki do łączenia, budowania, lalka do wożenia, karmienia, auto do jeżdżenia).
9. Wykorzystanie serii logopedycznej „Słucham i uczę się mówić: sylaby i rzeczowniki” Elżbieta Wianecka, oraz pomocy „Moje sylabki” wczesna nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną. Zestaw 1.
10. Ćwiczenia i zabawy dźwiękonaśladowcze i mimiczne.
11. Czas na bajkę i aktywne czytanie: kończenie zdań, dokładanie desygnatów, dokańczanie zdań za pomocą symbolu, za pomocą urządzenia odtwarzającego głos.
12. Porządkowanie aktywności dziecka wykorzystując w tym celu np. stały plan dnia kalendarz emocjonalny.
13. Wprowadzenie symboli ciągu czynności np.: dla rozbierania, kąpieli.
14. Ćwiczenia percepcji wzrokowej:
• śledzenie wzrokiem do dali np. toru toczonej piłki poruszającego się samochodu,
• przeszukiwanie wzrokiem pomieszczenia i odnajdywanie np. zabawki, która została umieszczana na innej półce
• ćwiczenia wodzenia palcem po śladzie, rysowania po śladzie oraz samodzielnego rysowania linii poziomych, pionowych, skośnych, prostych i łamanych
• ćwiczenia wzrokowego różnicowania przedmiotów według: wielkości (duże, małe), długości (długie, krótkie), barwy (podstawowe)
• ćwiczenia wzrokowego różnicowania, nazywania, dobierania, segregowania podstawowych kształtów koło, trójkąt, kwadrat
• ćwiczenia w szukaniu przedmiotów jednego wśród innych (znajdź taki sam)
• układanie klocków według wzoru
15. Ćwiczenia procesów czynności poznawczych.
• podawanie wymienionego przedmiotu, łączenie nazwy z przedmiotem
• łączenie w pary identyczne przedmioty
• uświadomienie prostej zależności przyczyna-skutek (kontakt do lampy - wyłączanie światła)
• grupowanie kilku podobnych, ale nie identycznych obrazków np. kilka różniących się piłek, aut, lalek
• wskazywanie własnych części ciała, lalki
• prawidłowe reagowanie na proste polecenia
• naśladowanie sposobu użycia przedmiotu
16. Kontynuowanie wprowadzanie alternatywnych metod komunikacji - gestów Makaton, dodatkowo wykorzystując symbole PCS.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
2010-07-22 |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|